Heeft u ook een Vragenlijst Risicogestuurd Toezicht Particuliere Klinieken ontvangen?
De IGJ Vragenlijst Risicogestuurd Toezicht Particuliere Klinieken is de vragenlijst die de IGJ verstuurt naar klinieken, vervolgens uw antwoorden analyseert, en bepaalt of u op basis daarvan (of van andere signalen) een bezoek krijgt van de Inspectie. Vindt u zichzelf een praktijk, en geen kliniek? Of bent u solist? Dat maakt niet uit, de normen voor zorgverlening voor particuliere klinieken en uw al dan niet solistische praktijk zijn identiek.
Het is belangrijk dat de lijst juist en volledig wordt ingevuld, zodat als de IGJ langskomt de antwoorden op de vragenlijst correct zijn.
De categorieën van de vragenlijst worden hieronder aangegeven. Aan de rechterzijde van deze pagina ziet u veel sleutelwoorden staan die u ook in het onderstaande overzicht aantreft. Klik op de sleutelwoorden voor de relevante informatie.
Mediservices is uw hulp en ondersteuning bij de invulling van de IGJ Vragenlijst Risicogestuurd Toezicht Particuliere Klinieken, bij het maken van uw beleidsplan, bij het inrichten van uw processen, protocollen, en voor uw kwaliteits- en veiligheidsbeleid.
Bij een bezoek maakt de IGJ een rapportage. U krijgt de kans om feitelijke onjuistheden te adresseren. Bevindingen wordt u geacht te repareren. Na afronding van het traject publiceert de IGJ de rapportage met de naam van uw praktijk of kliniek op de IGJ website. Daar blijft het rapport, met de bevindingen specifiek benoemd, momenteel 3 jaar staan.
Neem bij ontvangst van de IGJ vragenlijst daarom meteen contact met ons op om snel ‘IGJ-proof’ te worden en te blijven. Want wat u denkt dat u goed doet en invult, naar eer en geweten, is dat in de ogen van de IGJ soms niet. En soms duurt de oplossing van bevindingen langer dan u denkt, omdat het moeilijk kan zijn, of gewoon omdat er veel bevindingen zijn. Wij helpen u te focussen op uw zorg en de juiste structuur aan te brengen. En dat is een zorg minder.
Bestuurlijke verantwoordelijkheid | |
Governance | |
Beleidsplan / organisatiestructuur | |
Functioneringsgesprekken / regeling disfunctioneren | |
Samenwerking met ziekenhuis | |
Verhuur ruimten aan derden | |
Kwaliteitsbeleid | |
Incidentenmanagement en patientenrechten | |
Klachtenregeling | |
Incidentenbeleid | |
Calamiteitenbeleid | |
Recall procedures | |
Kwaliteit en veiligheid | |
Externe toetsing (audits) | |
Gestandaardiseerde en geprotocolleerde zorg | |
Voorbehouden handelingen | |
Medische specialisten en basisartsen | |
Verpleegkundigen | |
Assisterende beroepen | |
Dossiervoering | |
Dossiervorming en -beheer (dossieronderzoek incl. informed consent) | |
Overdracht/ontslagbericht | |
Bewaartermijn | |
Zorgproces | |
Voorlichting patienten | |
Riscoselectie en preoperatief onderzoek | |
Sedatie en anesthesie | |
(Post)operatieve zorg | |
Nazorg | |
Continuïteit van zorg | |
Reanimatiebeleid | |
Infectiepreventie | |
Beleid, MRSA/BRMO, Hepatitus B en surveillance | |
Infectiepreventie: gedrag | |
Infectiepreventie: Bouwkundige voorzieningen | |
Reiniging, desinfectie en sterilisatie instrumentarium | |
Medicatieveiligheid | |
Voorraadbeheer, opslag, controle en toezicht | |
Dubbelcheck medicatie | |
Propofol | |
Medische technologie | |
Implementatie nieuwe medische hulpmiddelen, apparatuur en technieken | |
Onderhoud apparatuur | |
Straling |